Op je gewicht letten tijdens Pasen? 

 

Tijdens feestdagen staan afvallen en gezond eten waarschijnlijk niet bovenaan je lijstje. En dat is heel begrijpelijk, het draait deze tijd om gezelligheid en genieten, maar mede door beïnvloeding van reclames en de media zou je denken dat het meer om het eten draait dan om de gezelligheid zelf. Het is lastig om daar niet door verleid te worden. Maar uiteindelijk zijn het maar 2 dagen, dus het zou toch moeten lukken om ook nu een beetje op te letten.

Ga niet helemaal los tijdens de Paasdagen, dat zou zonde zijn voor het resultaat dat je al bereikt hebt, vind je niet? Eet niet de hele dag door, probeer 3 maaltijden aan te houden en een paar tussendoortjes. Neem normale porties, overeet jezelf niet. Geniet van de dingen die je echt lekker vindt, ontzeg jezelf niet alles. Wees niet boos op jezelf of teleurgesteld als je toch te veel hebt gegeten.

Mocht dat toch gebeuren, doe dan gewoon de dagen na Pasen weer gezond, je zult zien dat dat werkt!

En vergeet niet: het zijn maar 2 dagen!

Hier onder vind je een paar eenvoudige tips waarmee je ervoor kunt zorgen dat je deze dagen je gewicht in ieder geval stabiel houdt. 

TIPS:

  1. Probeer zoveel mogelijk je normale structuur vast te houden, dus sta op, drink een glas water en neem dan je ontbijt. 

  2. Als je toch later op staat dan normaal, sla dan je ontbijt niet over of brunch/lunch wat uitgebreider. Zo krijg je later op de dag minder behoefte om te snoepen.

  3. Eet minimaal 300 gr gevarieerde groente per dag. 

  4. Wissel af met verschillende soorten fruit, min. 2 stuks of 200 gram per dag. 

  5. Drink voldoende water, ook thee en koffie tellen mee!

  6. Beperk het gebruik van frisdrank, of andere drankjes met veel calorieën. Als je toch een glaasje frisdrank wilt drinken, kies dan in ieder geval voor light frisdrank. Beperk het alcohol gebruik tot 1 portie per feestdag (bijv. 1 glas wijn).

  7. Maak na het Paasontbijt of de -brunch een wandeling, dat is heel goed voor de spijsvertering! Bovendien blijft je stofwisseling goed werken als je ook nu blijft bewegen.

  8. Kies voor gezonde tussendoortjes, zoals bijvoorbeeld stukjes komkommer en wortel met een dip van (soja)kwark, knoflook en kruiden. Of neem een handje noten (20 gr voor mannen –  15 gr voor vrouwen) i.p.v. chips of andere snacks als tussendoortje.

  9. En mijn belangrijkste advies is: geniet van deze dagen!

 

easter.png