• Debbie

Watermeloensalade

Dit is een frisse, zomerse salade, ideaal als bijgerecht bij de barbecue op een warme zomeravond. De friszoete watermeloen combineert heerlijk met de pittige radijs en de frisse komkommer.


Wat heb je nodig voor 4 personen?


Salade:

1/4 watermeloen, 5 takjes koriander, 5 takjes munt, een halve komkommer of 6 snackkomkommers, 1 bosje radijsjes, 30 gr zonnebloempitten (of pinda's), 120 gr zelfgemaakte tofu feta of vegan feta van Violife (is o.a. verkrijgbaar bij de Albert Heijn)


Dressing:

een stukje gemberwortel (duimgrootte), 1 rode peper (dit kun je weglaten als je niet van pittig houdt, vervang het dan door een klein beetje peper), 1 el sojasaus, 1 el ketjap, 4 el olijfolie, 1 tl sesamolie, sap van 2 limoenen, evt zout en peper


Tofu feta:

200 gr feta, 1 el gedroogde oregano, 1 el gedroogde dille, 2 el citroensap, 1 el appelazijn, 3 el olijfolie, 2 el edelgistvlokken, 1 halve tl zout, peper naar smaak


Bereiding:

Maak eerst de tofu feta, die is het lekkerst als alle smaken goed hebben kunnen intrekken. Snijd de tofu in plakken en leg op keukenpapier en dek af met keukenpapier, leg er iets zwaars op, bijvoorbeeld een boek, zodat de tofu goed droog wordt. Misschien moet je tussendoor nog even het keukenpapier vervangen. Meng alle overige ingredienten door elkaar. Snijd de tofu in blokjes, de grootte maakt niet zoveel uit. Meng de tofu met de dressing en doe in een grote pot. Zet tot gebruik in de koelkast, roer om om de smaken te vermengen. Je kunt de tofu zo minstens een week bewaren, in een gesteriliseerde pot zelfs een paar maanden!


Ga verder met de salade. Maak eerst de dressing. Snijd hiervoor de rode peper, zonder de zaadjes in dunne ringetjes, doe deze in een kommetje en roer er de overige ingredienten door. Snijd de watermeloen door de helft en dan in vieren, je hebt voor dit gerecht maar 1/4 nodig. Haal met een meloenboor bolletjes uit de meloen (als je die niet hebt, kun je de meloen ook in blokjes snijden). Doe de meloen in een grote kom. Haal de blaadjes van de koriander en munt, snijd grof. Doe bij de meloen. Maak de radijsjes schoon (als de blaadjes mooi zijn, kun je deze wassen en ook door de salade doen), snijd in dunne plakjes. Snijd de komkommer in halve plakjes of als je kleine komkommertjes gebruikt, in plakjes. Voeg toe aan de meloen en de kruiden.

Rooster de zonnebloempitjes of (gehakte) pinda's. Meng de dressing door de salade.


Bestrooi voor het serveren met de zonnebloempitjes of pinda's en leg de tofu feta er boven op!

Heb je dit recept of 1 van mijn andere recepten gemaakt? Ik zou het echt heel leuk vinden als je jouw creatie deelt op Instagram. Tag mij @gewichtscoachdebbie zodat ik het kan zien en gebruik de hashtag #gewichtscoachdebbie.

Ik deel jouw creatie dan in mijn stories en highlight!

24 keer bekeken

Debbie Buutveld

L.C. van der Vlugtstraat 56

1333 MP Almere 

Email: Gewichtscoachdebbie@kpnmail.nl

Telefoonnummer: 06 30156952

 

Maandag van 9.00 - 17.30 uur

Dinsdag van 14.00 - 17.00 uur

Woensdag t/m vrijdag van 9.00 - 17.00 uur

 

 

Fotografie door Maya @pinklemonphotography 

  • White Facebook Icon
  • White Pinterest Icon
  • White Instagram Icon

KvK nr. 75497980